Ja til Europa er også ja til selvbestemmelse

Traditionelt har folkeafstemninger handlet om at forklare og forsvare, hvorfor vi skal flytte beslutninger til EU. Som glødende europæer har jeg gjort det med glæde. Og hånden på hjertet - havde vi radikale jo gerne set den fulde afskaffelse af retsforbeholdet.
Men når danskerne på torsdag går til stemmeurnerne, er situationen markant anderledes, end den plejer. For den tilvalgsmodel, som man i givet fald stemmer ja til, er faktisk også et ja til selvbestemmelse.

For det første principielt, fordi vi nu helt suverænt selv vælger, hvilke dele af samarbejdet på det retslige område vi vil være med i. Alle partier hævder at være positive overfor Europol. Med et ja kan vi selv beslutte os for at være fuldgyldige medlemmer. Med et nej skal vi gå med hatten i hånden til 27 andre EU-lande og forhandle om vilkår for en eller anden form for tilknytning. Og tilsvarende på de andre områder. Og det er ikke bare en formsag. Da Danmark ønskede at hæfte sig på de fælles regler om håndtering af konkurser, der går på tværs af grænser, fik vi nej. Andre gange har vi fået ja. Men altid har det været på andres nåde.

For det andet konkret. For de 22 områder, vi ønsker at bruge et JA til at melde Danmark ind i samarbejdet på, er kendetegnet ved en ting. De løser grænseoverskridende problemer. Med et JA kan vi fx få de andre til at acceptere, at danske afgørelser om forældremyndighed anerkendes i andre EU-lande. At et polititilhold udstedt i Danmark også beskytter en forfulgt kvinde i udlandet. At et dansk testamente håndteres på danske vilkår uanset om sommerhuset eller værdipapirerne er i et andet EU-land. Alt sammen noget, som vi jo ikke kan bestemme selv, fordi Folketinget jo ikke kan forpligte andre lande til noget som helst.

De radikale hjerter banker for Europa. For mig er der ingen konflikt mellem at være glødende europæer og rød-hvid dansker. Men mange danskere er i tvivl. Den tvivl skal vi tage alvorligt og anerkende. Og helt ærligt - det samlede udtryk i denne valgkamp har gjort det modsatte.

Lad os møde tvivlerne i de sidste dage af valgkampen med de reelle argumenter. Uanset om det er på gaden med flyers, i kantinen over frokosten eller via Facebook og Twitter. Overlade hysteriet og "køkkenskænderiet" til andre. Retsområdet er et af de mest indlysende eksempler på, hvorfor man er nødt til at samarbejde med andre lande for at løse fælles problemer.

Vi har en alletiders chance for at føre bevis for det, vi altid har ment: At et JA til Europa også er et JA til selvbestemmelse. Denne gang mere end nogensinde.