EU er en del af løsningen – ikke problemet

Der er ingen grund til at tale udenom, jeg er drønhamrende skuffet over torsdagens nej ved folkeafstemningen om retsforbeholdet. Men flertallet stemte nej, og jeg respekterer naturligvis resultatet.
Nu må alle partier forsøge at finde mulige løsninger sammen. Det bliver ikke let, men vi radikale vil bidrage helhjertet og konstruktivt. Jeg glæder mig over, at på tværs af holdninger og tilgange til EU, er der tilsyneladende ingen partier, som ikke ønsker et fortsat fuldt og helt dansk engagement i den fælles kriminalitetsbekæmpelse. Men jeg ærgrer mig over de rettigheder, som danskerne og danske virksomheder går glip af. Det er faktisk kun os selv, det går ud over.

Rigtig mange danskere stemte også ja. Og hvis nogen tror, at vi i Radikale Venstre vil hellige julemåneden til at slikke sår og bage klejner, så tager de fejl. Valgresultatet ændrer ikke på vores grundholdning: EU er ikke problemet, men tværtimod en mulighed for at finde løsninger, hvis man har viljen til at forpligte sig i samarbejde med andre. Og de mange der deler den holdning, skal vide at vi fortsat er en uforfalsket røst for et stærkere og bedre europæisk samarbejde.

Jeg tror ikke på, at problemet er, at der er for lidt EU-skepsis på Christiansborg. Jeg tror problemet er, at EU-debatten har karakter af en ejendomsmægler, der i forsøget på at sælge huse alene fortæller om fejl og mangler. Selvfølgelig skal vi turde tale åbent om utætheder i taget og punkterede termoruder. Men hvis man kun fortæller om dem, skal man ikke være så overrasket over, at der bliver færre og færre interesserede ”købere”.

Vi deler gerne vores suverænitet med andre lande, hvis det gør os bedre i stand til at løse grænseoverskridende problemer. Det gælder uanset om det er flygtningekrisen, finanskrisen, truslen fra international kriminalitet og terror eller klimakrisen. Og vi er ikke bange for at møde alle danskere, nej-, som ja-siger, med vores tro på, at vejen frem ikke er at forpuppe sig og opstille grænsebomme, men tværtimod er at tage ansvar for fællesskabet. At byde ind med vores løsninger.  Vores indflydelse i EU er stor, men vi forsømmer at fortælle danskerne om det. Det skal vi lave om på. Og det kan ikke vente til næste gang, der er folkeafstemning.

Tak til alle de radikale og andre, der har engageret sig i valgkampen. Jeres flid, begejstring, argumenter og dialog har gjort en forskel. Der er masser af nye kampe, vi skal vinde sammen, hvis Danmark skal nyde godt at af alle de fordele, som EU og internationalt samarbejde giver os. Og alt det vi kan gøre for andre, når vi står sammen og engagerer os. Det er faktisk det fællesskab handler om.  Også på tværs af landegrænser.